Varför måste man balansera däck?
Hur går en balansering av däck till?
Tillvägagångssättet vid däckbalansering är enkel men ingenting man normalt kan göra själv hemma. Det behövs en speciell maskin då balanseringen är väldigt exakt och inte någonting man kan känna av själv för hand. Däcket träs på balanseringsmaskinen som snurrar däcket och simulerar hur däcket beter sig under körning. Därefter visas på en display hur mycket vikter som behöver monteras på fälgen.
Vikterna som monteras är normalt av stål eller zink och de monteras med hjälp av klister samt att man hamrar lite lätt på dem. Det blir sällan rätt om exakt mängd vikter monteras på direkt efter första rundan i maskinen. Man behöver ofta köra maskinen flera omgångar och klistra dit vikterna lite i taget för att få hjulet helt balanserat.
Hur vet jag om mina däck behöver balanseras?
Man brukar rekommendera att däcken ska balanseras vid varje däckskifte, alltså varje säsong då man byter mellan vinter- och sommardäck. Man kan också känna efter i bilen om den drar åt något håll när man släpper ratten eller om det vibrerar i ratten när man kör. Att balansera däcken brukar inte innebära någon större kostnad. Görs det i samband med däckskifte brukar man kunna få ett bra pris.
Vad händer om jag inte balanserar däcken?
Om du ignorerar vibrationer eller att bilen drar åt något håll så är det inte bara den uppenbara faran i att bilen blir mer svårstyrd. Det sliter också mer på däcken och på bilens stötdämpare, vilket kan innebära stora kostnader i onödan. Kan du köra en säsong längre på en uppsättning däck så har du sparat in kostnaden av balanseringen flerfaldigt. Lägger du därtill kostnaden för nya stötdämpare samt byte av dessa så är däckbalansering en riktigt bra investering.
Senaste kommentarerna